PRINSIP BERKEKALAN WAKAF MENURUT PERUNDANGAN ISLAM





Para sarjana Islam mempunyai pelbagai pandangan dalam menjelaskan berkaitan elemen kekal sesuatu perwakafan. Majoriti dalam kalangan fuqaha’ termasuk juga mazhab Zahiri dan Syiah Imamiyyah bersetuju bahawa elemen kekal adalah merupakan syarat mutlak sesuatu perwakafan melainkan mazhab Maliki dan pandangan Abu Hanifah yang tidak mensyaratkan elemen kekal bahkan mengharuskan wakaf dibuat secara bertempoh (Abu Zahrah, 1959: 74).

Perbincangan fiqh berkaitan elemen kekal boleh dilihat dalam tiga keadaan
iaitu merangkumi:
(1) berkekalan dari sudut tempoh masa perwakafan,
(2)berkekalan dari sudut harta yang diwakafkan,
(3) berkekalan dari sudut manfaat wakaf yang disalurkan kepada benefisiari yang tidak akan habis.

Yang dimaksudkan sebagai berkekalan dari sudut tempoh masa ialah apabila sesuatu harta telah diwakafkan, maka harta tersebut hendaklah menjadi harta wakaf selama-lamanya dan ianya tidak boleh dibatasi dengan masa (Abu Zahrah, 1959: 75). Oleh yang demikian, mazhab Shafi‘i berpandangan elemen
kekal adalah menjadi syarat mutlak kepada harta wakaf tanpa terikat dengan masa berdasarkan kepada niat/tujuan wakaf yang dibuat atas dasar qurbah.

Manakala as-Sharbini pula berpandangan syarat kekal itu adalah mengikat tanpa melihat kepada tujuan wakaf sama ada melibatkan qurbah atau sebaliknya. Ianya juga turut dipersetujui oleh Ibn Hanbal dan Ibn Qudamah. Di dalam al-Mugni, Ibn Qudamah membuat penambahan dengan menjelaskan bahawa tidak sah sekiranya wakaf tersebut mengikat syarat seperti jual beli, dihibahkan dan dikembalikan semula kepada pewakaf kerana bertentangan dengan prinsip wakaf, makala mazhab Zahiriyyah pula menyatakan walaupun terdapat syarat jual beli semasa wakaf dilakukan, wakaf tersebut adalah sah dan syarat adalah terbatal sepertimana yang dinyatakan oleh Ibn Hazm di dalam kitab al-Muhalli.

Muhammad Ibn Hasan pula menegaskan bahawa elemen kekal adalah syarat utama dalam mewujudkan wakaf dan perlu disebutkan di dalam sighah wakaf sama ada secara lafaz ataupun tersirat. Abu Yusuf juga mempunyai pandangan yang sama tetapi tidak perlu ditekankan di dalam sighah wakaf (Abu Zahrah, 1959:75). Hal ini berbeza dengan pandangan Abu Hanifah dan Mazhab Maliki yang tidak mensyaratkan elemen kekal dalam sesuatu perwakafan bahkan mereka berpandangan bahawa sah sesuatu perwakafan
yang dibuat secara bertempoh.

Keadaan kedua elemen kekal adalah dilihat melalui perspektif harta yang diwakafkan. Dalam hal ini, terdapat beberapa percanggahan pandangan dalam kalangan fuqaha’ terutama melibatkan harta wakaf (subject matter). Para fuqaha’ mazhab bersepakat berkaitan kesahan harta tidak alih (immovable) seperti tanah, masjid dan rumah untuk dijadikan sebagai harta wakaf dengan mengambil kira sifat harta tersebut yang bersifat kekal dan tidak boleh dipindah. Ianya membolehkan manfaat daripada harta tersebut untuk dimanfaatkan secara berterusan. Walaupun begitu, para fuqaha’ mempunyai pandangan yang
berbeza dalam membincangkan berkaitan dengan wakaf harta alih (movable) (Siti Mashitoh, 2007: 65-66).

Menurut Abu Yusuf, mewakafkan harta alih secara sendiri adalah tidak sah kecuali jika membabitkan kuda dan peralatan perang berdasarkan kepada dalil perwakafan Khalid Ibn al-Walid. Manakala, Muhammad Ibn Hassan mempunyai pandangan yang berbeza di mana beliau berpandangan bagi
mengesahkan perwakafan sesuatu harta perlu juga melihat kepada ‘uruf atau kebiasaan masyarakat setempat (Siti Mashitoh, 2007, 65). Oleh yang demikian, wakaf dalam harta-harta yang boleh dijadikan barang bermuamalah seperti kapak, penyodok termasuk dinar dan dirham, kain kapan dan periuk kawah adalah diharuskan. Justeru itu, fuqaha’ dari kalangan mazhab shafi’i, mengharuskan perwakafan harta alih termasuklah harta yang boleh dijual beli selagi mana manfaat harta tersebut boleh dinikmati secara berterusan. Selain daripada itu, elemen kekal juga boleh dirujuk melalui perspektif penerima manfaat wakaf. Mustafa al-Khin, Mustafa al-Bugho dan A’li Sharbaji menyatakan pandangan tafsiran kekal kepada ‘kekal dimanfaatkan’ yang boleh direalisasikan menerusi tempoh kekal secara relatif dan tidak semestinya kekal selama-lamanya. Apa yang penting adalah harta wakaf itu boleh menghasilkan sesuatu atau hasilnya menyamai sesuatu upah (Mustafa al-Khin, Mustafa al-Bugho dan A’li Sharbaji, 2004: 541). Dalam hal ini kekal di manfaatkan ini juga boleh dilihat dalam konteks penerima wakaf yang tidak akan terputus sebagai contoh fakir miskin.

 Mazhab Shafi‘i mengharuskan perwakafan kepada penerima wakaf yang tidak terputus dengan melihat melalui dua (2) keadaan iaitu keadaan pertama, mewakafkan harta kepada penerima yang tidak terputus seperti fakir miskin, para mujahidin, penuntut ilmu dan seumpamanya. Dan yang kedua mewakafkan harta kepada penerima yang terputus seperti seorang lelaki tertentu dan kemudiannya diwakafkan pula kepada benefisiari yang tidak terputus misalnya fakir miskin (Shirazi, t.t.: 576). Manakala mazhab Hanbali pula mengharuskan wakaf yang terputus benefisiarinya dimanfaatkan oleh orang yang dekat dengan pewakaf dengan bersandarkan kepada dalil:

“Sedekah kamu kepada orang miskin mendapat pahala sedekah sedangkan sedekah kamu kepada kaum kerabatmu mendapat pahala sedekah dan pahala menyambung silaturrahim.”

 Begitu juga dengan pandangan Monzer Kahf yang merupakan seorang sarjana kontemporari telah mendefinisikan semula maksud wakaf sebagai:

“As the perpetual dedication of benefits of a valuable, the value of which is amortized subsequently, and its proceeds or revenue are later spent on walfare of the named beneficiaries.”

Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim menggunakan matan yang berbeza dengan merujuk kepada hadith yang diriwayatkan oleh Zainab, isteri kepada ‘Abd Allah bin Mas‘ud yang telah bertanyakan kepada Rasulullah SAW berkenaan sedekah kepada suaminya dan anak-anak yatim yang menjadi tanggungannya. Maka Rasulullah SAW menjawab: (الصدقة وأجر القربة أجر، أجران هلام (yang bermaksud: “mereka mendapat dua pahala iaitu pahala kerabat dan pahala sedekah..”

Definisi ini membenarkan harta atau objek wakaf bersifat sementara (temporary) dan memberikan penegasan kepada sifat berkekalan ke atas nilai manfaat dari harta atau aset yang diwakafkan. Manfaat tersebut akan diagihkan kepada aktiviti kebajikan sepertimana yang dituntut oleh pewakaf. Contoh harta atau objek yang bersifat sementara adalah seperti wang tunai, saham dan sebagainya (Mohd Tahir & Abd Hamid, 2006: 27-38). Justeru itu, dapat diperhatikan bahawa para fuqaha’ bersetuju bahawa elemen kekal perlu diwujudkan sebagai salah satu prinsip wakaf. Akan tetapi mereka mempunyai pandangan yang berbeza dalam menentukan sama ada elemen kekal boleh dianggap sebagai syarat sah wakaf ataupun bukan suatu syarat sah.

CWA Shah Alam Tremendous Wealth Advisors

Principal  Shah Alam Tremendous Wealth Advisors

Wanna join us? Feel free to reach and contact us on this below number:


 Mokhtar-0123210269
Atiqah -0123372505

Comments

Popular Posts