KONSEP WAKAF DALAM ISLAM



Konsep wakaf adalah tertumpu kepada pembekuan atau pemegangan aset yang diwakafkan dan penyaluran manfaat harta berkenaan untuk digunakan bagi faedah benefisiari wakaf. Hal ini yang membezakan di antara wakaf dengan instrumen filantrofi yang lain seperti sedekah, zakat dan sebagainya. Wakaf pada dasarnya adalah merupakan amalan yang diinterpertasi melalui tindakan Rasulullah SAW yang telah mewakafkan Masjid Quba’ pada tahun 622M. Hal ini juga dibuktikan sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh ‘Umar bin Shaybah dari ‘Amr bin Sa’ad bin Mu’adh yang bermaksud:

“Kami bertanya tentang wakaf yang terawal dalam Islam? Orang-orang Ansar mengatakan adalah wakaf Rasulullah SAW...” (al-Shawkani, 1973: 129)

Amalan berwakaf ini juga diteruskan oleh para sahabat pada zaman Rasulullah SAW, di mana Saidina ‘Umar RA telah mewakafkan tanah yang beliau perolehi di Khaybar untuk kebajikan umat Islam. Begitu juga dengan wakaf telaga al-Rumah oleh Saidina ‘Uthman RA yang telah memberikan manfaat yang besar kepada masyarakat. Amalan berwakaf ini semakin popular dan dikembangkan sehingga digunapakai oleh masyarakat barat melalui istilah endowmen (Monica M. Gaudiosi, 1988: 1244).

Dari sudut bahasa, wakaf berasal dari perkataan Arab iaitu waqf, waqf merupakan kata terbitan (masdar) dari kata kerja waqafa. Ia mempunyai pelbagai makna mengikut tujuan dan penggunaan ayat itu sendiri. Dari segi bahasa, waqf memberi makna berhenti ( السكن ), menegah ( المنع ) dan menahan ( الحبس) Perkataan menahan ( الحبس ) lebih sinonim digunakan oleh kebanyakan ahli fiqh kerana ianya lebih hampir kepada pengertian syarak. Manakala, menurut istilah perundangan Islam, wakaf didefinisikan sebagai suatu bentuk dedikasi harta sama ada secara terang (sarih) atau sindiran (kinayah) di mana harta (substance) berkenaan ditahan dan hanya manfaatnya sahaja yang diaplikasi kepada tujuan-tujuan kebajikan sama ada berbentuk umum mahupun khusus (Siti Mashitoh, 2007: 62).

Dalam mengesahkan sesebuah perwakafan terdapat empat elemen pentingyang merangkumi Pewakaf (waqif), benefisiari wakaf (mawquf lahu),harta wakaf (mawquf alayh) dan sighah wakaf (ijab qabul). Dalam perihal pengurusan harta wakaf, para fuqaha’ mazhab bersepakat menyatakan bahawa wakaf perlu diurus tadbir oleh mutawalli/nazir wakaf. Mutawalli atau nazir wakaf boleh terdiri daripada seseorang individu yang dilantik oleh pewakaf ataupun sebuah institusi (Mohd Zain, 1982). Terdapat tiga bentuk syarat utama yang membentuk sesuatu wakaf. Di antara prinsip-prinsip tersebut adalah :

(1) tidak boleh ditarik balik/dibatalkan (irrevocability),
(2) tidak tertakluk kepada penjualan dan pemindahan (inalienability)
(3) berkekalan (perpetuity).

CWA Shah Alam Tremendous Wealth Advisors

Principal  Shah Alam Tremendous Wealth Advisors

Wanna join us? Feel free to reach and contact us on this below number:


 Mokhtar-0123210269

Atiqah -0123372505


Comments

Popular Posts